dijous, 21 d’abril del 2016

La revolució de la informació i el soft power

Amb els avenços que es produeixen en les TIC, i les capacitats que ens ofereixen les xarxes se’ns planteja la possibilitat d’arribar a un món més democràtic, solidari i global. Però el desenvolupament de la tecnologia no ha estat orientat en aquest sentit, sinó que ha estat pensat una construcció geopolítica en la qual s’ha prioritzat l’aspecte econòmic i financer de la societat global, reforçant el capitalisme. Quan parlem doncs de revolució de la informació ens referim al conjunt de canvis a què estem assistint, els quals mitjançant les noves noves tecnologies han permès aconseguir un nivell d’informació global mai vist.Fins i tot es podria dir que amb l’aparició d’Internet i l’accés públic a la xarxa, la informació pot arribar a tothom.
Això és molt desitjable, però segons ens diu Mattelart, aquestes tecnologies han anat avançant orientades a fomentar el coneixement que interessava als seus creadors.i sobretot , patrocinadors. Amb l’accés públic a la xarxa es crea un nou poder “soft power”, que mitjançant el concepte d’informació lliure del neoliberalisme entra a casa nostra i ens mostra una informació unes accions i unes idees que, igual que la publicitat, tenen la capacitat de generar desig.
Aquest poder permet doncs, mitjançant la seducció, legitimar accions i implantar canvis que no serien acceptats sense grans aldarulls. La seva finalitat és reduir l’estat fins a un estat mínim, de forma que les forces econòmiques i financeres puguin créixer sense cap lligam que no sigui el merament econòmic. Ho podem veure actualment. Com a exemples: la deslocalització d’empreses, i el retorn dels monopolis

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada